De flesta organisationer har en ambition att ständigt förnyas och utvecklas. En organisation som för länge håller fast vid invanda arbetssätt, tjänster och produkter kommer förr eller senare att bli förbisprunget av hungriga och innovativa konkurrenter. I våra medarbetarundersökningar följer vi därför alltid upp organisationers förmåga att utvecklas och förändras, samt ibland också förmågan att hantera kreativitet. Kreativa medarbetare kan ibland uppfattas som besvärliga och störande eftersom de ofta väljer att gå sin egen väg och tänker i nya okonventionella banor, vilket inte alltid uppskattas av omgivningen. En fara är att organisationer därför enbart väljer att anställa ängsliga ja-sägare och ”smidiga” medarbetare som alltid gör det förväntade, men som samtidigt inte kommer med några nya idéer eller kreativa lösningar. Organisationens utmaning är därför att försöka finna metoder att hantera kreativa medarbetare så att de trivs och utvecklas.
Tomas Chamorro-Premuzic (TCP) är professor vid University College i London och forskare inom kreativitet. Han redovisar i Harvard Business Review följande sju regler för hur en organisation ska hantera kreativa medarbetare. Man bör vara försiktig med att tolka dessa regler alltför bokstavligt, t ex råd nr 5. De bygger till viss del på belagd forskning men de ska nog betraktas mer som idéer snarare än som fasta rekommendationer som alltid ska gälla i alla organisationer. Däremot kan reglerna fungera som diskussionsbränsle när man ska diskutera kreativa medarbetares arbetssituation.
Förutom dessa sju regler så menar TCP att genuint kreativa personer sällan är goda ledare. Många kreativa personer borde därför egentligen inte vara ledare, vilket är vanligt i små innovativa företag, där uppfinnaren samtidigt är chef för företaget. De borde istället anställa en administrativt duktig person som chef så att de kan koncentrera sig på vad de är bäst på.
Litteraturtips: För den som verkligen vill fördjupa sig i hur man hanterar kreativa medarbetare duger inte ovanstående regler. Istället rekommenderas t ex Handbook of Creativity in Organizations, Mickael D. Mumford (Ed). London; Waltham, MA : Elsevier/Academic Press, 2012.